sunnuntai 29. syyskuuta 2013

Kärkitossuista ja tanssitunneista

Minun on tunnustettava yksi juttu -tänä syksynä baletista bloggaaminen on jotenkin tuntunut kamalan vaikealle. Kenties siksi, että olen joutunut olosuhteiden pakosta tyytymään vähempään tanssimiseen kuin haluaisin, eikä minulla ole ollut edes mahdollisuutta tehdä edes joten kuten kompensoivaa oheistreeniä. Tuntikin on ollut kenties hienoinen pettymys, kun opettajat vaihtelevat, ja nykyinen vakisijainen on ihan kiva, mutta vain ihan kiva. Kaipaan kovasti sen kuuluisan "oman opettajani" tunneille, enkä ole ihan vielä hyväksynyt sitä tosiasiaa, että tänä vuonna hänen tuntinsa ovat yksinkertaisesti väärään aikaan. Onneksi ainakin oheistreenaamiseen on tulossa muutos, joten saan tanssitunneista jatkossa taas enemmän irti!

Kärkitossut ovat myös aiheuttaneet päänvaivaa; omani ovat vuoden käytönkin jälkeen liian jäykät enkä pääse vieläkään kunnolla kärjen yli, kun pitäisi seistä tasaisesti kummankin kärjen päällä. Olen jo vakavasti harkinnut, että työnnän tossut oven väliin.. Jos joku tietää, miten  pohjaa saisi jalan kaaren alta pehmennettyä katkaisematta sitä, niin otan kaikki neuvot enemmän kuin ilolla vastaan!

En ole tosiaan hirveämmin tykännyt nykyisistä tossuistani, jotka siis ovat Grishkon Elitet. Onko täällä muita samaisilla tossuilla tanssineita? Jos/kun nämä tossut joskus kuolevat, olen aikeissa vaihtaa johonkin muuhun malliin. Olisiko teillä aiemmin samaisilla Eliteillä tanssineilla suositella jotain tiettyä mallia? Tai muilla tasapitkävarpaisilla ja matalalla nilkan kaarella varustetuilla?  Toki jokaisen jalka on yksilöllinen, mutta olisi mukavaa, jos osaisin tällä kertaa vielä erikseen pyytää muutamaa mallia sovitettavaksi.


Photos from here and here

4 kommenttia:

  1. Mä olen kokeillut Grishkon Eliteä, mutta mulla nilkka ei ns. pysynyt tossussa, eli tossun vamppi oli mulle liian matala.
    Grishkoista parhaimmat ovat olleet Maya1:set ja 2007,myös Fouetté ProFlexit olivat hyvät.

    Onko tossusi kenties liian kovat; siis onko tossun pohja liian kova, esim. M, vaikka esim. S olisi parempi?
    Kannattaa pehmittää tossuja vaikka pomppimalla tossun vampin päällä, taivuttelemalla niitä käsissä ja ihan vaikka oven väliin tunkemalla.

    Mä oon suht. pitkävarpainen, etenkin kakkosvarvas on pitkä ja sen takia isovarpaaseen kohdistuu aika paljon painetta.Mulla on myös matala jalan kaari, mutta treenillä oon saanut nilkkoja kehitettyä, ja nyt olen saanut kehuja hyvistä nilkoista.

    Mä en käytä enää Grishkoja, Gaynorit ovat mun luottokärkkärit; kestävät pitkään, tuntuvat jalassa tosi hyviltä ja ovat superhiljaiset.

    Mutta jos haluat pysyä Grishkoissa, suosittelen kokeilemaan ainakin 2007 sekä Mayaa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka ja kiitos vastauksestasi! Ilmeisesti mulle vamppi on sitten liian korkea. Mulla on toinen jalka 37 ja toinen 38, joten se tuo jo oman haasteensa tossun valintaan. Omani on kompromissikokoa 37,5 eli ei täysin sopiva kummallekaan jalalle, joten olen joutunut käyttämään eripaksuisia silikonipehmusteita + lampaanvillaa + teippaamaan, jotta tossut olisivat edes jotenkuten tanssittavat. Pohja oli juurikin s, mutta ilmeisesti sekin alkuun liian jäykkä. Vasaran kanssa pehmittely onneksi auttoi asiaan. Kiitos tossuvinkeistä, käyn ehdottomasti sovittamassa!

      Poista
  2. Mikä pohja sulla on tossuissa? Grishkoissahan noita pohjan vahvuuksia on parhaimmillaan saatavissa viisi aina super softista super hardiin, joten pehmeämpi pohja voi auttaa.

    Mulla on aika lailla tasamittaiset varpaat ja kapea jalkaterä ja Grishkoista ainakin 2007 ja Maya1 kapenevat liikaa; tuntuu siltä kuin nelosvarvas ja pikkuvarvas olisivat päällekkäin. Triumph oli parempi, mutta en tiedä saako niitä vieläkään Suomesta.

    Blochilla voisi olla useampia tasapitkävarpaiselle sopivia malleja, joita kannattaa kokeilla. Oma suosikkini on Balance European, jonka pohja on Grishkoihin verrattuna paljon joustavampi. Yleensä minun ei tarvitse juuri pehmittää sitä, sen kun otan käyttöön. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moikka Tossu ja kiitos vinkeistä! Mulla on S, ja kysyin jo sovittaessa sitä pehmeintä vaihtoehtoa, mutta sovittaja oli sitä mieltä, että käyttäisin tossun loppuun sillä pohjalla tosi nopeasti. Suurimmalla osalla ryhmäläisistäni on Blochit ja he ovat tykänneet paljon. Pitää ehdottomasti kokeilla itsekin ensi kerralla. :)

      Poista