lauantai 3. maaliskuuta 2012

Mikä on kun ei onnistu?

Kuva: Weheartit.com

Balettitunnin suoriutumisesta kyllä näkee, kun elämässä on paljon kiirettä ja stressiä. Koko viikon olen juossut äärimmäisen tiukan aikataulun mukaan ja yrittänyt selvitä jos mistäkin DL:stä, ja balettitunnin sitten saapuessa oli  pää jossain ihan muualla kuin tanssisalissa. Lopputulos oli revähtänyt reisilihas, täysin jumiutuneet niskalihakset (kiitos niska-hartiaseudun jännittämisen!), lukuisien virheiden tekeminen, sekä keskilattiasarjojen täydellinen kämmiminen. Surkeinta oli kuitenkin se, että palasin takaisin tekemään samaa virhettä, josta olen luullut jo päässeeni lopullisesti eroon.

Minun on tunnustettava teille, että olen aina pystynyt seisomaan ja kävelemään varpaillani. Ei, en tarkoita puolivarpailla, vaan ihan oikeasti varpaiden kärjillä. Oikeastaan kaikki perheeni naispuoliset henkilöt pystyvät tähän samaan, joten kesti kauan, ennen kuin varsinaisesti tajusin tässä olevan jotain kummallista. Taisi olla Titanic -elokuvan ilmestymisen jälkeen; siinähän on se kohta, jossa Kate Winslett nousee sukkasilleen varpaidensa kärjille. Muistan kuinka kaverit selittivät, että se on ihan mahdotonta, jonkin sortin huijaus. Kun sitten näytin heille pystyväni itse ihan samaan, pitivät kaverit minua jonkin sortin kummajaisena. Eipähän ole kovin usein kyseistä taitoa tullut esiteltyä jostain kumman syystä..

Kuva täältä
Anyways, takaisin siihen virheeseeni. Minulla on ollut paha tapa relévéetä tehdessäni nousta puolivarpaiden sijaan kärjille. Ensimmäinen opettajani huusi minulle siitä aivan kamalasti, ja muistan, kuinka hämmentynyt olin. En ollut edes tajunnut nousseeni varpaille asti, ja silloin siis tehtiin jotain ihan tavallista tasapainoa. Siinä opettajani sitten seisoi ja painoi joka kerta varpaitani maata kohden, kunnes tajusin, että puolivarpaillaan onkin näin matalalla. En siis ollut edes noussut niin ylös varpaille kuin olisin päässyt, mutta päkiäni eivät koskettaneet maahan. Nyt siis palasin tekemään samaa virhettä, mutta onneksi vain tuossa tankoon päin tehtävässä plié-relévéessä.

Weheartit.com
Hitsit, että ärsyttää, sillä luulin jo päässeeni tuosta ongelmasta. Oon nyt yrittänyt jumppanauhan avulla kitkeä pahaa tapaani pois. Pistän jumppanauhan sohvan ja nojatuolin jalan väliin ja laitan varpaat nauhan alle. Siinä sitten teen kyseistä sarjaa, jolloin nauha pitää huolen siitä, etten pääse nousemaan päkiää korkeammalle. Vaikka varpailla seisominen ei minusta varsinaisesti edes satu, niin ei se nyt voi kauhean hyväksikään olla, joten tapa olisi paras kitkeä pois jo heti alkuunsa. Uskon myös, että jos en pitäisi tangosta kiinni, vastaavaa tuskin pääsisi tapahtumaan, sillä tangossa on helppoa jakaa paljon painoa tangolle, jolloin pliéstä saatu vauhti suorastaan heittää varpaiden kärjille.


Onko kelläkään ollut samanlaista riesaa tunneilla tai ylipäänsä jotain vastaavaa, tiedostamatonta huonoa tapaa?

2 kommenttia:

  1. Olen ihan ällistynyt sun taidosta. Uskomatonta, että teet sitä vielä noin vahingossa eikä se edes satu. :D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nojaa, ei se oo ainakaan mikään kovin hyödyllinen taito.Luulen, et se johtuu lähinnä siitä, että oon melko kevytrakenteinen, mutta mulla ei oo mitkään kovin sirot nilkat. Lisäksi mulla on kohtuullisen isot ja rumat ukkovarpaat, mitkä kestää varmaankin painoa normaalia paremmin.Ei mikään kiva ominaisuus korkokenkiä ostettaessa. :D

      Mut tosiaan, enemmän tosta on harmia kuin hyötyä. Eilenkin huomasin taas, miten tangossa tehtävissä releveissä vähäinenkin vauhti meinaa työntää kärjille.

      Poista